مقالات مقالات .

مقالات

روش تولید لوله مانیسمان

گرما باید تا حدی باشد که شمش به مرحله ی سرخ شدن برسد. پس از آن نیز با استفاده از دستگاه الانگیتور سطح شمش ها را گرد می کنند و آن ها را به وسیله ی لخ پرس سوراخ می کنند. در مرحله ی بعدی سنبه را با سرعت بسیار بالا به داخل شمش فولادی شلیک می کنند. پس از آن نوبت به مرحله ی تابگیری می رسد و لوله را با ابزار مختلف صاف و یکدست می کنند. در این مرحله باید سنبه را از داخل لوله خارج کنند و لوله را تحت کشش قرار دهند. در مرحله ی آخر لوله را به وسیله ی آب و فرآیندهای گوناگون خنک می کنند. هر چه فشار سیال بیشتر باشد ضخامت لوله نیز افزایش خواهد داشت.
کاربرد لوله مانیسمان
لوله مانیسمان یکی از کاربردی ترین لوله ها می باشد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از دلایل استفاده زیاد از این لوله عدم وجود درز و جوش می باشد. معمولا لوله بدون درز مانیسمان از فولاد ساده کم کربن ساخته می شوند، برای مقاوم سازی لوله در برابر زنگ زدن به داخل و بیرون لوله موادی را اضافه می کنند که از زنگ زدن و خوردگی لوله جلوگیری می کنند.لوله های مانیسمان به دلیل یکدست بودن نسبت به سایر لوله ها بسیار محکم و مقاوم می باشند. این لوله ها ویژگی های منحصر به فردی دارند و می توانند دما و فشار بالا را تحمل کنند. به همین علت گزینه ی مناسبی برای استفاده در شرایط حساس هستند.

لوله مانیسمان مورد استفاده در خطوط فشارقوی، لوله مانیسمان استیل جهت خطوط صنایع غذایی و دارویی، لوله مانیسمان جهت خطوط هیدرولیک و لوله های مانیسمان جهت خطوط نفت و گاز می باشد. لوله های مانیسمان از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشند به همین دلیل در صنایعی که فشار قوی دارند، خطوط صنایع غذایی و دارویی، صنعت برق، موتورخانه ها و… مورد استفاده قرار می گیرند.
فرایند تولید این لوله، بسیار پیچیده می باشد. عدم وجود درز جوش روی سطح لوله مانیسمان باعث شده است تا مقاومت و استحکام بالایی داشته باشد. البته باید توجه داشت که قیمت لوله مانیسمان به فاکتورهای مختلفی مانند جنس مواد اولیه، ابعاد، ضخامت، برند، قیمت جهانی لوله، نوسانات نرخ ارز و ... بستگی دارد. در حال حاضر انواع مختلفی از لوله های مانیسمان در کشور تولید می شوند که از نظر رده با هم متفاوت هستند. رده لوله ، معیاری برای نشان دادن ضخامت آن است. بین رده لوله مانیسمان و قیمت آن یک رابطه مستقیم وجود دارد. یعنی هر چقدر ضخامت لوله افزایش یابد، قیمت لوله مانیسمان بیشتر می شود. به همین علت قیمت لوله مانیسمان رده 80 بیشتر از قیمت لوله مانیسمان رده 40 می باشد. قیمت لوله مانیسمان با توجه به نیاز بالا، وارداتی بودن قسمت عمده ای از این لوله ها و محدودیت های موجود بر سر راه عرضه ی آنها با نوسانات زیادی همراه است.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۴۹:۲۴ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)