مقالات مقالات .

مقالات

علت عطسه در گربه چیست؟

دستگاه تنفسی فوقانی و سینوسی رنج ببرند. با این حال، علل دیگری نیز وجود دارند که می توانند منجر به عطسه گربه ها شود.

 


گربه ها به علل مختلف می توانند عطسه کنند، از جمله:

 


عفونت تنفسی

التهاب حفره بینی یا سینوس ها

احساس خارش و غلغلک در بینی

بوهای مضر، مانند مواد شیمیایی

گرد و غبار و سایر ذرات معلق در هوا

ورود یک شی خارجی به مجاری تنفسی مانند یک تکه پرز، چمن یا یک تار مو

بروز التهاب یا عفونت در دندان گربه که می تواند باعث تخلیه سینوس ها می شود

علت عطسه گربه چیست؟

احتمالاً هیچ علت جدی برای نگرانی در مورد عطسه های گاه و بیگاه گربه ها وجود ندارد. به عنوان‌ مثال ممکن است فقط وجود گرد و غبار در هوا باعث تحریک مجرای بینی حیوان خانگی شود. اما اگر عطسه گربه مزمن باشد، به دنبال علت بروز عطسه در گربه تان باشید: آیا عطسه تقریباً در ساعت مشخصی از روز اتفاق می افتد؟ آیا گربه فقط در یک اتاق خاص عطسه می کند یا در طی فعالیت های روزمره به عطسه دچار می شود؟ جستجوی الگوهای بروز عطسه می تواند تعیین کند که گربه شما به دلیل استنشاق مواد تحریک کننده مانند گرد و غبار یا عطر، یا به دلیل عفونت یا بیماری های زمینه ای دیگر عطسه می کند.

 


اگر هنگام تمیز کردن دستشویی، یا بعد از دفع ادرار و مدفوع در دستشویی شخصی خود، گربه بیشتر عطسه می کند، ممکن است نسبت به مواد شیمیایی موجود در محصولات شوینده و پاک کننده یا گرد و غبار موجود در بستر واکنش نشان می دهد.

 


از طرف دیگر، اگر گربه شما زیاد عطسه می کند و متوجه وجود ترشحات بینی یا چشم همراه با کمبود انرژی و از دست دادن اشتها شده اید، ممکن است گربه تان با یک‌ مشکل جدی رو به رو شده باشد. همچنین اگر عطسه با دیگر علائم ابتلا به بیماری های زمینه ای، مانند عفونت های دستگاه تنفسی همراه باشد، پس باید با یک دامپزشک درباره سلامتی گربه تان مشورت کنید.

چه موقع باید به دامپزشک مراجعه کنید؟

اگر گربه شما فقط در بعضی مواقع و بدون اینکه علائم دیگری داشته باشد عطسه می کند یا علائم بسیار خفیفی داشته باشد، ممکن است بتوانید یک یا دو روز صبر کنید و تغییرات در رفتار و سلامتی گربه را کنترل کنید. از طرف دیگر، بچه گربه ها چون آسیب پذیر تر هستند همیشه باید توسط دامپزشک معاینه شوند.

 


اگر عطسه ادامه داشته باشد یا با علائم دیگری همراه باشد، به احتمال زیاد مراجعه به دامپزشک برای تشخیص و درمان مناسب ضروری است. این مسئله به ویژه در صورتی اهمیت می یابد که گربه شما بی اشتها شده و دست از خوردن و آشامیدن بردارد. از دست دادن اشتها یکی از علائم رایج بیماری ابتلا به بیماری های تنفسی فوقانی و همچنین عدم توانایی تنفس از بینی در گربه ها است. برخی اختلالات تنفسی ممکن است باعث بروز مشکل در بلع شوند.

 


برخلاف بدن انسان که می تواند هفته ها یا حتی ماهها بدون غذا دوام بیاورد، بدن گربه فقط پس از ۲-۳ روز گرسنگی با مشکل رو به رو می شود. این وضعیت می تواند منجر به یک اختلال جدی و بالقوه کشنده به نام لیپیدوز کبدی (یا بیماری کبد چرب) شود. در این موارد، مایعات داخل وریدی و مکمل های حمایتی تغذیه ای اغلب برای درمان فوری و به دنبال آن تجویز نسخه های لازم مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد تهوع و محرک های اشتها مورد نیاز است.

 


https://www.damopet.com/


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۰۰:۰۰ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)