مقالات مقالات .

مقالات

کاتالیزور خودرو چقدر عمر می کند؟

نکات مهم برای افزایش عمر کاتالیزور
کاتالیزور هم مانند هر قطعه دیگر خودرو به مرور زمان خراب می‌شود. در این صورت نیاز به تعویض یا تعمیر کاتالیزور است. در ادامه نکاتی را به شما یادآوری می‌کنیم که در صورت رعایت آنها می‌توانید عمر مفید این قطعه گران‌قیمت را افزایش دهید.

- نگهداری و سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو و تعویض قطعاتی مانند انژکتورها، شمع، روغن موتور، فیلتر هوا و... می‌تواند به افزایش عمر کاتالیزور کمک کند.

- مصرف سوخت باکیفیت
کیفیت سوخت مصرفی و عدد اکتان آن اهمیت زیادی دارند. اگر از یک سوخت تمیز و فاقد ناخالصی استفاده کنید، کارکرد کاتالیزور بهبود می‌یابد. بالا بردن میزان اکتان بنزین هم در این امر موثر است.

- بهبود شرایط رانندگی
یک رانندگی خوب و با سرعت ثابت می‌ تواند عمر کاتالیزور خودرو را بیشتر کند. بهتر است در هنگام رانندگی به جای ترمز پایی از ترمز موتور استفاده کنید.

اگر کاتالیزور نباشد چه می شود؟
بعضی از افراد، کاتالیزور خودرو را حذف می‌کنند. آنها معتقدند این کار موجب تنفس بهتر موتور و افزایش شتاب خودرو می‌شود. در حالی که اگر کاتالیزور نباشد، مشکلات زیادی برای خودرو و محیط زیست به وجود می‌آید.

در صورت حذف کاتالیزور، آلایندگی خودرو بیش از 30 برابر افزایش پیدا می‌کند. کاتالیزور، گازهای خروجی از اگزوز را تصفیه و به گازهای کم‌خطر یا بی‌خطر تبدیل می‌کند. اگر این قطعه وجود نداشته باشد، گازهای خطرناک وارد هوا می‌شوند و به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند. این گازها برای سلامتی انسان‌ها و حیوانات مضر هستند.

درست است که با حذف کاتالیزور، شتاب ماشین بیشتر می‌شود؛ اما این حالت موقتی است. به مرور زمان، موتور خودرو آسیب می‌بیند و به این ترتیب سر و صدای زیادی تولید می‌کند. در چنین وضعیتی، میزان مصرف سوخت هم افزایش می‌یابد.

یکی دیگر از پیامدهای نبود کاتالیزور در خودرو، خرابی سایر قطعات است. با حذف کاتالیزور، دمای موتور افزایش پیدا می‌کند. این اتفاق می‌تواند منجر به خرابی قطعات دیگر موتور شود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۲۰:۰۹ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)